Bubliny v převodové kapalině

Bublinky v převodové kapalině: Vše, co potřebujete vědět
Kromě mazacích účelů hrají kapaliny (ATF a CVT) v automatických a bezstupňových převodovkách i další zásadní role. Kapalina ATF v automatické převodovce například maže vnitřní části automatické převodovky pro její správnou funkci, řídí činnost v tělese ventilu a přenáší výkon a točivý moment do měniče točivého momentu. Je také chladicím prostředkem v převodovce, který udržuje převodovku při normální provozní teplotě během provozu.
Při pravidelné údržbě si řidiči s bezstupňovou nebo automatickou převodovkou mohou při kontrole stavu a hladiny převodové kapaliny všimnout bublinek v převodové kapalině. Bublinky na měrce převodovky signalizují problémy v převodovce. Pokud se s nimi včas nezachází, mohou mít za následek katastrofální škody.
Obvyklými příčinami těchto bublinek jsou nízká nebo přeplněná převodová kapalina a vzduch v systému. Tento článek poskytne informace o příčinách, příznacích a způsobu odstranění bublinek z převodové kapaliny.
Co způsobuje bublinky v převodové kapalině?
Ve většině případů jsou častými příčinami varu kapaliny nebo bublin nesprávná hladina kapaliny a vzduch v systému. V obou případech se možná budete muset obrátit na certifikovaného mechanika, aby viníka vypátral a odstranil. Pokud máte přeplněnou převodovou kapalinu, bublinky vznikají při vzájemném pohybu vnitřních součástí převodovky, které vytahují kapalinu z klikové skříně bez prostoru pro dýchání.
Podobně, pokud máte málo kapaliny, nasává olejové čerpadlo kapalinu spolu se vzduchem. Mezi další příčiny vzniku bublin v kapalině převodovky CVT patří únik kapaliny přes těsnění a ucpávky, nesprávný typ oleje, odtlakování galerií kapaliny. V některých jiných případech jsou bubliny a pěnění způsobeny mizerným filtrem převodovky a obrovskými nečistotami v kapalině.
K varu převodové kapaliny může dojít také v důsledku nalití více než jedné kapaliny do převodovky. To znamená, že chemická reakce nalití různých převodových kapalin se rovná bublinám. Stojí za zmínku, že formulace ATF a CVT obsahují několik chemických a funkčních přísad pro správnou funkci převodovky automobilu. Vzhledem k tomu, že ve složení kapaliny jsou použita různá aditiva, dochází často k jejich neslučitelnosti při míchání.
Dostatečně řečeno se proto nedoporučuje míchat dvě nebo více převodových kapalin. Míchání převodových kapalin může způsobit ucpání odvzdušňovacího otvoru převodovky, kanálků, ventilů a poruchy dalších součástí systému. Může také znečistit provozní plochu.
Další příčinou bublání je použití starého ATF. Výrobci automobilů mají stanovenou dobu, po kterou má ATF nebo CVT v převodovce vydržet. I když se doba výměny převodové kapaliny u jednotlivých výrobců liší, v průměru by se měla převodová kapalina měnit každých 60 000 km.
Jízda v horkých povětrnostních podmínkách, jízda při zastavování a rozjíždění a agresivní jízdní návyky mohou interval výměny zkrátit, aniž byste museli čekat, až se barva kapaliny změní na hnědou nebo začne pěnit.
Závěrečné slovo
Bublinky v převodové kapalině by Vás měly výrazně znepokojovat. Může způsobit katastrofální poškození každé CVT a automatické převodovky.
Zajistěte si pravidelnou kontrolu stavu a hladiny převodové kapaliny. Provoz s odpovídající hladinou a stavem převodové kapaliny je nezbytný pro správnou funkci automatické převodovky.
Bublinky do značné míry vedou k přehřátí systému. Nezapomínejte, že Vaše automatická převodovka je náchylná k přehřátí. Výše uvedená opatření aplikujte vždy, když si všimnete pěnění ve Vaší převodovce. Pokud to nepomůže problém omezit, poraďte se s mechanikem.
Čtěte také
- visibilityNejčastější problémy s převodovkou
- visibilityVýplach převodovky
- visibilityCVT převodovka
- visibilityServis převodovky
- visibilityDeset důvodů pro problémy s převodovkou