Přehřátý motor

Jak ochladit přehřátý motor?

Přehřátí motoru je častý problém, se kterým se řidiči čas od času potýkají a který vede k nákladným opravám, pokud není včas odstraněn. Proto je nezbytné vědět, jak chladit přehřátý motor. Kdykoli dojde k přehřátí automobilu, hraje významnou roli Vaše rychlá reakce. Může zabránit eskalaci problémů na další součásti systému.

Pokud nejste kutil, pravděpodobně nevíte, jak rychle ochladit motor automobilu, proto Vám přinášíme přehled toho, co byste měli udělat, když se Váš motor přehřívá.

V okamžiku, kdy zjistíte, že se Vaše vozidlo přehřívá, je nutné jednat rychle. Nejdříve vypněte klimatizaci, zapněte topení a nechte ho nastavené na plný výkon. Tím se teplo z motorového prostoru vyexportuje do kabiny a zároveň se motor rychle ochladí.

Předpokládejme, že se to ukáže jako neúspěšné nebo že z motorového prostoru vychází příliš mnoho páry. Sjeďte ze silnice, otevřete kapotu a nechte vozidlo vychladnout. Jakmile je motor vychladlý, zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a v případě potřeby doplňte nemrznoucí směs.

Toto je pouze přehled toho, co byste měli udělat, ale nebojte se, tento článek poskytuje návod, jak krok za krokem ochladit přehřátý motor.

Jak ochladit přehřátý motor: Nejlepší metody

Existuje několik příčin přehřátí motoru. Ať už se Vám motor přehřívá, ale chladicí kapalina je plná, nebo přehřátí vzniká v důsledku úniku chladicí kapaliny, poradíme Vám, jak jej opravit a vrátit se na silnici.

Než se začnete zabývat tím, jak ochladit přehřátý motor, měli byste si dát pozor na některé příznaky poškození motoru přehřátím. Patří mezi ně např:

  • Pára z kapoty
  • Výstražná kontrolka teploty
  • Špatný výkon motoru
  • Tikání v důsledku směsi chladicí kapaliny a motorového oleje
  • Dusivý zvuk způsobený přehřátou chladicí kapalinou

Nyní, když jsme se seznámili s příznaky poškození motoru, jak si s nimi poradit? Chlazení a prevence poškození motoru přehřátím zahrnuje následující kroky:

Nepropadejte panice a sjeďte ze silnice

Bez ohledu na to, jak závažné může být přehřátí motoru, nezpůsobí okamžité katastrofické škody. Pokud se na přístrojové desce objeví kontrolka teploty, teplota stoupne nebo vidíte, že z kapoty motoru vychází pára, nepanikařte, ale opatrně sjeďte ze silnice.

V žádném případě nezaměňujte bílé obláčky z motorového prostoru za bílý kouř. Jedná se o páru z motoru, nikoli o kouř. Proto byste měli opatrně zastavit na bezpečném místě. Vypněte Ac, stáhněte okna, zapněte topení na plné nastavení, abyste do kabiny nasáli veškeré teplo z motoru. Zapněte výstražná světla a zároveň hledejte bezpečné místo k zaparkování.

Zvedněte kapotu

Otevřete kapotu až na doraz, aby se do motorového prostoru dostal okolní vzduch. Pokud však stále vychází pára a kapota je příliš horká na dotek, nechte ji před otevřením vychladnout.

Vypněte motor a nechte zapnuté zapalování. To umožní ventilátoru chlazení chladiče a topení vyfouknout teplo z motorového prostoru, zatímco motor přestane vytvářet teplo.

Než se dotknete jakýchkoli součástí, jako je nádržka chladicí kapaliny nebo víčko chladiče, nechte motor vychladnout, abyste se nepotřísnili horkou vodou nebo si nepopálili ruku. Nyní Vás jistě zajímá, "jak dlouho trvá, než motor zcela vychladne?". Ochlazení motoru po přehřátí trvá přibližně 30-45 minut.

Zkontrolujte horní hadici chladiče

Nejjednodušší způsob, jak zjistit, zda je systém pod tlakem, je zmáčknout horní hadici chladiče, která spojuje chladič s termostatem motoru. Pokud je hadice při stlačení silná, znamená to, že je systém stále pod tlakem a nemusíte otevírat víčko chladiče nebo nádržky chladicí kapaliny.

Naopak, pokud je při stlačení cítit chlad, ukazuje to, že je systém ochlazený a je zcela bezpečné jej otevřít. Ujistěte se, že při mačkání hadice používáte čistý ručník nebo hadr.

Neotvírejte víčko chladiče

Tlakové chladiče Vám budou stříkat horkou vodu do obličeje. Víčko neodstraňujte, dokud není motor vychladlý. Přesto je třeba hrát na jistotu a nechat víčko otevřené, pokud se Vám zdá teplé.

Přehřátý motor může mít chladicí kapalinu pod tlakem 260 °C. Ta se sice v chladiči nevaří, ale pokud se otevře, vystříkne a způsobí vážná zranění. Po vychladnutí motoru otevřete víčko chladiče tlustým ručníkem nebo hadrem. Tím získáte přístup ke kontrole hladiny chladicí kapaliny.

Kontrola hladiny chladicí kapaliny a úniků

Po vychladnutí motoru (což obvykle trvá přibližně 30-45 minut) zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny v nádržce. Nádržka je konstruována z bílého plastového materiálu, který připomíná džbán na mléko s hadicí, která ji spojuje s chladičem.

Nádržka má na tělese značku plné a nízké hladiny, která signalizuje, kdy je chladicí kapalina naměřena nebo ne. Nezaměňujte však běžný úbytek chladicí kapaliny s únikem.

Jednou z častých příčin přehřívání motoru je únik chladicí kapaliny. Pokud je chladicí kapaliny málo, hledejte únik chladicí kapaliny pod vozem, kolem skříně termostatu a víčka chladiče. Chladicí systém pracuje s tlakem. Malá netěsnost v systému způsobí problémy s přehříváním.

Nemrznoucí kapalina má nasládlou vůni a dodává se v různých barvách. Pokud si všimnete nasládlého zápachu a červené, modré, zelené, oranžové nebo fialové barvy, která teče jako voda, máte únik chladicí kapaliny. To znamená, že barvy chladicí kapaliny se liší v závislosti na značce a modelu Vašeho vozidla.

Doplňte chladicí kapalinu

Pokud se ptáte: "Mohu svůj motor polít vodou, abych ho ochladil?". I když se doporučuje doplnit chladicí kapalinu po přehřátí v důsledku netěsnosti nebo nízké hladiny chladicí kapaliny, nelijte studenou vodu do horkého chladiče. Mohlo by to vést k prasklinám na bloku motoru v důsledku náhlé změny teploty.

Stojí za zmínku, že většina vozidel vyžaduje pro fungování při průměrné provozní teplotě směs destilované vody a nemrznoucí směsi v poměru 50/50. Pokud máte chladicí kapalinu, nalijte ji na chladič a nádržku, když je motor vychladlý.

Chladicí kapalinu můžete smíchat s vodou, protože většina automobilů je konstruována pro práci se směsí 50/50. Některé chladicí kapaliny jsou však již smíchané, což znamená, že je nemusíte znovu míchat.

Předpokládejme, že nemáte k dispozici nemrznoucí směs a nemáte ji kde sehnat, naplňte chladič a nádržku vodou, ale neměli byste ji tam nechat dlouho. Po příjezdu na místo určení vodu vypusťte a vyměňte ji za doporučenou nemrznoucí směs.

Nastartujte vozidlo a zkontrolujte teplotu

Zapněte motor a sledujte, jak během jedné nebo dvou minut stoupne ukazatel teploty na přístrojové desce. Pokud teplota překročí standardní hodnotu, vypněte motor a nechte jej během následujících 10-15 minut vychladnout.

Při otevřeném víčku chladiče naplněném chladicí kapalinou zapněte motor. Pokud chladič při nastartování motoru chrlí vodu, znamená to, že máte prasklé těsnění hlavy, které je třeba vyměnit. Pokud je vše v pořádku, nasedněte zpět do vozu a pokračujte v cestě do cíle, dokud nenavštívíte mechanika, který provede důkladnou kontrolu.

Zavolejte odtahovou službu

V situaci, kdy máte prasklou hadici, chladicí kapalinu v oleji nebo kape chladicí kapalina odkudkoli ze systému, zavolejte odtahovou službu, aby Vaše vozidlo odtáhla do mechanické dílny.

Přehřátí může způsobit, že Váš motor nabobtná, roztáhne se, vymění se nebo praskne. Prasklá hlava válce se může oddělit od bloku motoru, což může mít za následek únik těsnění na válci. Netěsná hlava válců může způsobit spalování oleje a chladicí kapaliny v motoru.

Dobrou zprávou je, že než dojde k tomuto bodu, musí k přehřívání docházet již delší dobu, proto byste neměli dopustit, aby se přehřívání motoru z jakéhokoli důvodu zdržovalo.

Závěrečná slova

Díky podrobnému návodu krok za krokem v tomto článku jste se dozvěděli, jak ochladit přehřátý motor. Pamatujte, že k přehřátí může vést několik problémů. Po ochlazení přehřátého motoru se obraťte na mechanika.

Když jste se dozvěděli, že přehřátí může motor zničit, pokud si toho všimnete a vypnete motor, když se ručička teploty začne plazit k červenému bodu a necháte ho vychladnout, nedojde k vážným škodám.

Dodržujte pravidelnou údržbu a během jízdy vždy sledujte ukazatel teploty.

Čtěte také

Neděle Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec Stpen Září Říjen Listopad Prosinec